Het begint te wennen ;) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willianne Essen - WaarBenJij.nu Het begint te wennen ;) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willianne Essen - WaarBenJij.nu

Het begint te wennen ;)

Blijf op de hoogte en volg Willianne

28 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Ha mensen!

De eerste 2 weken zitten er alweer op en wat gaat de tijd toch snel. Kan me haast niet voorstellen dat ik ruim 2 weken terug in een dikke trui zat en nu in een hemdje… Maar goed, genoeg over de warmte hier ;)

Stage gaat echt een stuk beter, het is nog wel wennen, maar dan met name het vele zitten. Natuurlijk is dat af en toe niet verkeerd. Maar van de week was het zo erg, dat we om half 8 begonnen met werken, om 8 uur alweer klaar waren en de rest van de dag gewoon zaten. Wel gezellig want zo leer je collega’s beter kennen. Maar elke dag is een beetje vervelend. Maar zoals ik al zei het gaat een stuk beter hier. Ik mag zo langzamerhand steeds meer doen en mijn praktijkbegeleider is erg nauw betrokken bij mijn leerproces, wat erg fijn is. Elke week hebben we met alle internationale studenten evaluatie en ik ook persoonlijk met mijn werkbegeleider. Ik heb al positieve feedback ontvangen dus met een nieuwe boost vertrouwen ga ik maandag weer naar stage.

Op de afdeling gebeurd het zo af en toe dat er moeders liggen met pasgeboren baby’tjes, super schattig natuurlijk. Het is hier zo geregeld dat wanneer deze moeders met ontslag gaan er een zuster meeloopt naar de uitgang om ze gedag te zeggen. De zuster houdt dan ook de baby vast. Van de week mocht ik dat ook doen en dat is wel gaaf, een heel klein (nog) licht getint baby’tje dat dan slaapt in je armen en af en toe wakker schrikt. Dat is wel bijzonder, ook omdat de ouders je dat toevertrouwen.

Vorige week zaterdag nam onze huisbaas ons mee op trip. Ondanks dat het af en toe regende gingen we toch op pad. We gingen met een boot richting de monding om dolfijnen te spotten, het duurde even voordat ze kwamen. Maar toen ze er eenmaal waren maakte ze soms ook mooie sprongen en heel af en toe lukte het om ze vast te leggen op de camera. Gelukkig werd het weer steeds beter. Daarna gingen we naar een plantage ‘rust en werk’ wel een toepasselijke naam voor hier, eerst rusten en dan werken. ;) Dit was vroeger tijdens de slavernij een grote plantage waarop van alles verbouwd werd. Nu worden er garnalen en andere vissoorten verbouwd en er loopt heel veel vee rond zoals koeien, schapen en geiten. Wij kregen een rondleiding bovenop een kar achter een trekker, af en toe moesten we wegduiken voor een serie palmbomen die met de bladeren in de kar kwamen. Het was al met al een leuke dag en natuurlijk hartstikke leuk dat de huisbaas ons mee heeft genomen.

In ons huisje zitten we met z’n negenen en soms is dat een kippenhok vol. Je maakt dan ook veel dingen mee. Want wanneer we gaan fietsen is er geheid een band lek, vliegt er een ketting vanaf of zelfs een trapper. Volgens mij is het nog geen een keer gebeurd dat er niks gebeurde onderweg.
Elke dag hangt hier de waslijn vol met witte uniformen en in het weekend komen we lijnen tekort om alle was op te hangen. Met het avondeten wordt de app volgespamd, ‘wie koken er vanavond’, ‘is het eten al klaar’, ‘aan tafel!’, ‘eten, nu!’ We worden er steeds handiger in om elke keer een beetje vroeger iedereen aan tafel te roepen.
We verblijven in 2 huisjes en in het huisje waar ik zit gebeurd het nog wel eens dat het stroom er helemaal uitvalt. Het lijkt dan net een spookhuis, want wanneer we het stroom er weer opzetten valt het er binnen 3 minuten weer uit, dus huppakee alle lichten weer uit, dan weer aan en dan weer uit. Als dit 3x achter elkaar gebeurd is het nog wel grappig maar na ongeveer 8x valt het toch wel tegen. De oerwoudgeluiden vliegen hier dan ook om de oren.
Ook het internet valt nog wel eens uit, het komt het meeste ’s avonds voor wat dan niet heel erg is want dan slapen jullie toch en valt er weinig te appen. Maar wanneer dit overdag gebeurd is er grote paniek. ;)

Dit weekend hebben we niet veel gedaan, we zijn naar een zwembad geweest om af te koelen en hebben in een winkelcentrum gezocht naar witte kleren voor volgend weekend. Dan is er een, een of ander kleurenfeest en wordt er zover ik begrepen heb met verfbommetjes op elkaar gegooid. Of de kleren daarna nog te gebruiken zijn weten we niet en daarom hebben we een setje gekocht wat heerlijk gekleurd mag worden. Er staan voor de komende weken nog wel verschillende dingen op de planning die we willen gaan doen maar wanneer dat gaat gebeuren weten we nog niet. ;)

Dit was het weer voor deze week, sorry dat ik het weer moet zeggen, maar wederom een zonnige groet vanuit Suriname en voor jullie een hele fijne en goede week toegewenst.

Liefs

  • 01 Maart 2015 - 15:07

    H.M.Breunissen:

    Hallo Willianne,
    In het kerkblad zag ik je mailadres en werd nieuwsgierig. Ik heb alles bekeken en gelezen en
    vind het leuk om te zien en te lezen. Ook heel leuk met die dolfijnen. Jullie maken wel een
    heel andere wereld mee. Op de Meent krijgen ze een nieuwe bewoner, je raadt het nooit ......
    een robot, waar je mee kunt dansen en spelletjes doen.(15000euro)
    Nou ik wens je nog een hele goede tijd daar en probeer je mails te lezen
    Hart. Groeten







































    Hallo Willianne,

  • 04 Maart 2015 - 01:10

    Rina:

    Hoi Willianne,

    Ik heb net al je verhalen gelezen. Wat is het daar anders he? Pas maar op dat je het harde werken in nederlandse ziekenhuizen niet verleerd...;-)

    Maar leuk om te lezen, blijf je volgen...

    Groet Rina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willianne

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 928
Totaal aantal bezoekers 17480

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 07 Juli 2015

Stage Suriname

Landen bezocht: