We zijn over de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willianne Essen - WaarBenJij.nu We zijn over de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willianne Essen - WaarBenJij.nu

We zijn over de helft!

Blijf op de hoogte en volg Willianne

03 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Ha trouwe lezers!

Echt leuk dat mijn blogs zoveel gelezen worden, doet me goed om te merken dat zoveel mensen met me meeleven. Dankjulliewel!

Nog een kleinigheidje, we zijn over de helft!!! Wel gek dat er al een hele periode opzit, het is echt snel gegaan, ben bang dat voordat ik het weet weer in Nederland zit.

Vorige week had ik het over dingen die me opvielen in Suriname, merkte afgelopen week nog iets op waarvan ik denk dat het in Nederland niet veel gebeurd. Het ziekenhuis is soms tijdens bezoektijd net een kapsalon. Overal zie je vrouwen waarvan de haren worden gedaan, daar waar vrouwen eerst bijna geen kapsel hadden hebben ze nu ineens als het haar los is een heuse wilde haardos, het haar staat alle kanten op. De kam kan er bijna niet doorheen. Er wordt ingevlochten, er worden gewone vlechtjes gemaakt en kleine knotjes. Binnen een uur heeft de patiënt een volkomen nieuw kapsel. Jammer voor die Nederlander die sommige mensen zo erg op mekaar vind lijken, dat ze de patiënten gaat herkennen aan hun kapsels…

Ook het geloof, zoals ik vorige week al vertelde met die taxichauffeur kun je maar zo een gesprek hebben over het geloof. Dat hoeft dan nog niet eens het Christelijk geloof te zijn. De mensen leven ongeacht je geloofsovertuiging dicht bij elkaar. Het maakt niet uit welk geloof je belijd. Hier kan een moslim een supergoede relatie hebben met een Christen, een hindoe net zo goed met een boeddhist, het maakt niks uit. Je wordt gewaardeerd als mens, denk dat wij in Nederland daar nog wel wat van kunnen leren.

Tegenwoordig moet je zelfs hier in huis op je hoede zijn, niet alleen voor beesten maar ook voor lichte wraakacties.
Oké dit vraagt even om uitleg… Pas zaten we op onze kamer samen met Ingrid en Loureen wat te kletsen, met een vleugje melig zijn kun je van alles meemaken. Deze keer moest de klamboe het verduren, vraag me maar niet hoe maar uiteindelijk vliegt de klamboe van het plafond af en liggen er een paar onder. Dit vraagt om een zeer tactische wraakactie ;) Wanneer we buiten zitten, haal ik ondertussen de klamboe uit hun slaapkamer en hang hem in de badkamer.
Tegen de tijd dat we naar bed willen gaan weten Willeke, Rosanne en ik niet hoe snel we op onze kamer moeten zijn. Het duurde ongeveer 2 minuten, toen kwam me toch een oorverdovende brul uit de slaapkamer naast ons, echt ongekend. Ik dacht dat we niet meer bijkwamen.
Wij, met het idee dat er niks meer zal gebeuren, gaan op bed liggen en praten nog even wat na.
Als ik de deur open doe beland ik met mijn snufferd in een, voor vliegen ideale, plaksliert. Oké 2-1 voor Ingrid en Loureen. Ik ga nog even snel naar de wc en heb gewoon nog niks in de gaten…! Pas wanneer ik wil opstaan kom ik tot de conclusie dat de wc bril aan mijn kont vastplakt… Hebben ze zo’n vliegenvangplakding een paar keer over de wc bril geplakt zodat die bril helemaal onder de plak spul zit. Ik hoorde gegrinnik uit de slaapkamer komen en ben dan wel weer zo gemeen om ze het pleziertje niet te gunnen terwijl ik van binnen echt helemaal dubbel lig. Heb niks van me laten horen, ben wel dik een half uur bezig geweest om me billen plakvrij te maken, daarbij nog een kwartier om de bril schoon te maken. Het is echt vies spul. Maar nu snappen jullie natuurlijk wel dat ik dit natuurlijk niet zomaar laat zitten. Dus mochten jullie nog leuke ideeën hebben, ik hou me aanbevolen! 

Op stage gaat het ook echt nog steeds super! Er veranderd qua verantwoordelijkheid niet heel veel. Op zich positief natuurlijk.
Mag in mei (hé dat is deze maand al!) een dagje meelopen op de operatiekamer, heb daar wel zin in! Wel moeten hier nog wat afspraken over gemaakt worden maar komt vast goed! Ben woensdag ook bij een borstvoedingtraining geweest. Iets wat hier wel nodig is denk ik, omdat vrouwen het liefste kunstvoeding geven. Maar ja voor de ervaringsdeskundigen onder jullie, borstvoeding is eigenlijk het beste. Ik bedoel superveel voordelen zoals goedkoop, altijd een goede temperatuur, je hebt het altijd bij je, goed voor de baby qua afweerstoffen, het is goed voor de moeder-kind binding en nog veel meer. Hoorde bij de training niet echt nieuwe dingen, maar ook hier merk je wel dat ze in Suriname een beetje achterlopen. Neem nou het voedingskussen, hoelang is die in Nederland al niet geïntroduceerd, hier is die nog maar net op de markt. Het is hier echt een luxe middel ofzo.
Door zulke lessen/trainingen bij te wonen komt er binnen een week nog veel afwisseling wat erg leuk is!

Dit was het weer voor deze week, tot volgende week!

  • 03 Mei 2015 - 12:31

    Ries:

    Hoi Willianne

    Fijn dat t goed gaat maar ben ook weer blij dat je straks weer terug bent.
    even een tip vershoudt folie over de toilet. speelgoed muis in bed natte dweil naast bed.
    liefs uit ingen

  • 06 Mei 2015 - 15:23

    Schoonfamilie ;):

    Hee Willianne,

    Wat leuk om je verslagen te lezen en wat fijn dat je het zo naar je zin heb!
    Een hele goede en gezegende tijd nog toegewenst!

    Groetjes,
    Arie,
    Marline,
    Mariska.

  • 08 Mei 2015 - 19:38

    Janny Van De Vendel:

    Grinnik, die meiden hadden je mooi te pakken.
    Helaas heb ik nooooooooit zulke geintjes uitgehaald dus ik kan je niet helpen (gnifgnif)
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willianne

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 17477

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 07 Juli 2015

Stage Suriname

Landen bezocht: